New York

از دیدگاه آناتومی زانو دارای دو لیگامان یا رباط صلیبی است که شامل لیگامان های صلیبی قدامی و خلفی می‌باشد که درواقع نسبت به یکدیگر به‌صورت صلیب قرارگرفته‌اند و علت نامگذاری آن‌ها نیز همین مطلب است. در آسیب‌های وزشی یا ترافیک یکی از مواردی که به‌طور شایع درگیر می‌شود همین رباط‌های صلیبی است که البته لیگامان قدامی شایع‌تر آسیب می‌بیند و اتفاقاً آسیب همین رباط قدامی ناتوانی بیشتری نسبت به خلفی ایجاد می‌کند که لزوم درمان بیشتری را مطرح می‌کند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین آسیب ورزشی زانو آسیب لیگامان صلیبی قدامی است زیرا انجام ورزش سنگین پس‌ازآن تقریباً غیرممکن است و این امر ناشی از آن است که درواقع ستون اصلی پایداری زانو می‌باشد بنابراین لزوم درمان این ضایعه بخصوص در ورزشکاران حتمی است. به‌هرحال خوشبختانه در حال حاضر درمان جراحی پارگی رباط صلیبی به‌صورت بسته و با درصد موفقیت بالا امکان‌پذیر شده است.

یکی از سؤالاتی که در مورد آسیب لیگامان صلیبی به‌طور شایع مطرح می‌شود اینست که آیا ممکن است بدون عمل جراحی ‌ترمیم گردد و آیا جراحی آن حتماً لازم است؟

در پاسخ باید گفت ترمیم خودبه‌خودی لیگامان صلیبی غیرممکن است ولی با اقداماتی می‌توان علائم درد و ناپایداری زانو را کاهش داد و اگر بیمار فعالیت خود را کاهش دهد ورزش نکند و بار سنگین حمل نکند می‌توان با تقویت عضلات اطراف زانو بخصوص عضله چهارسر درد را کاهش داد و خالی کردن زانو را به حداقل رساند البته این سبک زندگی در جوانان تقریباً غیرممکن است بنابراین اکثریت بیماران جوان نیاز به جراحی بازسازی لیگامان صلیبی به دنبال آسیب آن خواهند داشت.


پرسش و پاسخ

پرسش های خود را در زمینه مسائل مرتبط با این صفحه در اینجا مطرح کنید. با عضویت و ورود به سایت نیازی به تکمیل فیلدهای فرم نخواهید داشت.

در صورتی که قبلا در ربات عضو شده اید، می توانید با وارد کردن شناسه ای که ربات به شما می دهد یا نام کاربریتان در پیام رسان تلگرام، پاسخ به پرسش خود را در ربات دریافت کنید.

ربات تلگرام خدمات بی نظیری ارائه می دهد؛ یکی از این خدمات امکان ارسال پرسش به عموم متخصصین یک رشته وهمچنین ارسال پرسش به یک فرد یا مرکز خاص است. به سادگی با آی دی:

@tebdirbot

ویا فشردن دکمه زیر عضو شوید: