New York
سرطان کیسه صفرا یک بیماری ناشایع است که با سنگ کیسه صفرا و التهاب مزمن کیسه صفرا ارتباط دارد. سرطان کیسه صفرا در زنان و بیماران سالمند شایع‌تر است. اگرچه بسیار از افراد با سرطان کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا دارند، تنها یک مورد از هر 200 نفر دارای سنگ کیسه صفرا به سرطان کیسه صفرا مبتلا می‌شوند. همچنان که تومور رشد می‌کند، می‌تواند جریان صفرا از کیسه صفرا و کبد به‌سوی روده‌ها را مسدود کند. این حالت سبب بازگشت صفرا به درون کبد و درنهایت به جریان خون شده و یرقان ایجاد می‌شود، که باعث می‌شود رنگ پوست زرد شود.

علائم و نشانه‌ها

سرطان کیسه صفرا بیماری خطرناکی است که اغلب دیر تشخیص داده می‌شود، یعنی زمانی که تومور به‌اندازه‌ای بزرگ شده که سبب انسداد شده و به بافت‌های اطراف دست‌اندازی کرده است. این حالت در بسیار از موارد زمانی ایجاد می‌شود که بیمار به‌منظور جراحی سنگ کیسه صفرا در حال جراحی است. این سرطان می‌تواند با علائم خفیف و مبهم مانند از دست دادن اشتها، ناراحتی مزمن شکم، کاهش وزن، خارش، زردی قسمت سفیدی چشم و زردی پوست همراه باشد. سه علامت آخر به دلیل افزایش میزان صفرا در خون و رسوب آن در بافت‌ها ایجاد می‌شود. برخلاف سرطان‌های دیگر، هیچ آزمون یا اقدامی که به‌طورمعمول برای شناسایی زودهنگام یا پیشگیری از سرطان انجام شود، برای شناسایی سرطان کیسه صفرا وجود ندارد.
تشخیص بر اساس شرح‌حال بیمار و معاینه فیزیکی، آزمون‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری (سونوگرافی، CT، MRI و PET) و نمونه‌برداری انجام می‌شود. اغلب، اقدامی که به نام کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) خوانده می‌شود، برای تسکین دوره‌ای انسداد ناشی از تومور، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از موارد سونوگرافی آندوسکوپیک (EUS) برای کمک به نمونه‌برداری جهت تأیید تشخیص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان

اولین اقدام بعد از تشخیص سرطان کیسه صفرا، تعیین آن است که آیا سرطان محدود به کیسه صفرا و مجاری صفراوی است (محدود) یا در سایر اعضای بدن منتشر شده است (متاستاز). درصورتی‌که این بیماری موضعی باشد، جراحی تنها راه درمانی است. اگر تومور خیلی بزرگ باشد گاهی شیمی‌درمانی برای کوچک کردن تومور انجام می‌شود تا جراحی راحت‌تر و ایمن‌تر باشد. گاهی جراحی اقدامی پیچیده است و نیاز به دوره نقاهت طولانی دارد. معمولاً یک کوله سیستکتومی رادیکال انجام می‌شود؛ این یعنی برداشتن کیسه صفرا همراه با بخش کوچکی از کبد مجاور آن و غدد لنفاوی آن منطقه. به‌ندرت یک عمل جراحی پرهزینه برای برداشتن بخش‌هایی از روده کوچک و پانکرانس (جراحی ویپل) لازم است. اگر جراح هنگام عمل کوله سیستکتومی متوجه سرطان شود، یک عمل دیگر برای برداشتن بخش‌هایی از کبد و غدد لنفاوی منطقه ممکن است ضروری باشد. برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی نیاز به شیمی‌درمانی داشته باشند، معمولاً جراحی انجام نمی‌شود و شیمی‌درمانی اولین درمان انتخابی است.

پرسش و پاسخ

پرسش های خود را در زمینه مسائل مرتبط با این صفحه در اینجا مطرح کنید. با عضویت و ورود به سایت نیازی به تکمیل فیلدهای فرم نخواهید داشت.

در صورتی که قبلا در ربات عضو شده اید، می توانید با وارد کردن شناسه ای که ربات به شما می دهد یا نام کاربریتان در پیام رسان تلگرام، پاسخ به پرسش خود را در ربات دریافت کنید.

ربات تلگرام خدمات بی نظیری ارائه می دهد؛ یکی از این خدمات امکان ارسال پرسش به عموم متخصصین یک رشته وهمچنین ارسال پرسش به یک فرد یا مرکز خاص است. به سادگی با آی دی:

@tebdirbot

ویا فشردن دکمه زیر عضو شوید: