New York

علائم وریدهای واریسی عبارت است از:

  1. وریدهایی که سیاه‌رنگ یا آبی‌رنگ هستند.
  2. وریدهای برجسته و پرپیچ‌وخم و شبیه یک طناب ضخیم در ناحیه ساق و ران

آیا واریس با درد نیز همراه است؟

  1. ممکن است با سنگینی و درد همراه باشد.
  2. گاهی با سوزش و گزگز کردن و گرفتن عضله و تورم در عضله ساق همراه است.
  3. با نشستن و راه رفتن طولانی باعث احساس درد در ناحیه ساق پا می‌شود.
  4. احساس خارش ممکن است در اطراف ورید حس شود.
  5. گاهی با خونریزی همراه است.
  6. با قرمزی و درد ورید ممکن است همراه باشد.
  7. درنهایت با زخم پوست بخصوص در اطراف مچ پا به‌دقت و درمان سریع نیاز دارد.

ممکن است راجع نوع اول واریس که همراه با رگ‌های سیاه‌رنگ است توضیح دهید؟

این نوع واریس تحت عنوان Spider یا همان تارعنکبوتی معروف هستند این‌ها وریدهای واریسی هستند که ازنظر سایز کوچک‌ترند و معمولاً در پوست به رنگ آبی و یا سیاه دیده می‌شوند که ممکن است علاوه بر ساق در صورت نیز دیده شوند.

علت اصلی واریس چه می‌تواند باشد و چه عواملی در بروز آن نقش دارند؟

به زبان ساده اول باید بدانیم که خون از طریق قلب و شریان‌ها به تمام بدن می‌رسد و از طریق سیاهرگ یا همان وریدها دوباره به قلب برمی‌گردد. برای برگشت خون از اندام تحتانی وریدها باید برضد جاذبه عمل کنند. این عمل به‌وسیله انقباض عضلات ساق پا به‌صورت پمپ عمل می‌کند و دیواره الاستیکی وریدها نیز به این عمل کمک می‌کنند. در وریدها دریچه‌هایی وجود دارد که به جریان خون به سمت قلب یعنی بالا کمک و از بازگشت خون به اندام‌ها جلوگیری می‌کند. حالا با دانستن این‌ها ببینیم چه عواملی مانع این عمل می‌شود:

1) سن: بالا رفتن سن خاصیت الاستیکی دیواره وریدها را از بین می‌برد و وریدها ضعیف می‌شوند و خون نمی‌تواند به سمت قلب برود و درنهایت گشاد و پرپیچ‌وخم می‌شوند.

2) حاملگی: که میزان خون جریان یافته در حاملگی در بدن افزایش می‌یابد و کاهش جریان خون از اندام‌ها به سمت لگن و قلب اتفاق می‌افتد و اکثراً خون به سمت جنین درحرکت است تمام این عوامل به همراه تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم در به وجود آمدن واریس کمک می‌کنند ولی خوشبختانه 3-12 ماه بعد از زایمان بهبودی حاصل می‌شود. سایر علل شامل: 1ـ جنس: زایمان و تغییرات هورمونی باعث افزایش میزان واریس در خانم‌ها می‌شود. 2ـ سابقه فامیلی 3ـ چاقی و 4ـ شغل: در آرایشگرها و مشاغلی که زیاد سرپا می‌ایستند احتمال واریس بیشتر می‌شود.

اگر واریس درمان نشود، آیا عوارض نیز دارد؟

بله. زخم شدن و تورم اندام‌ها، لخته شدن خون، خونریزی و ... از عوارض واریس درمان‌نشده هستند.

تشخیص و درمان

برای تشخیص در درجه اول یک معاینه اندام‌ها در حالت نشسته و ایستاده و جواب به سؤالات پزشک به‌طور دقیق در مورد خارش – سوزش – گز گرفتگی و درنهایت انجام سونوگرافی داپلر برای تشخیص بسیار کمک‌کننده است.

درمان شامل اسکلروتراپی، لیزر «RFA» و جراحی است.
  • اسکلروتراپی: در این روش که بیشتر در نوع Spider استفاده می‌شود ماده مخصوصی به داخل وریدهای تغییر رنگ داده تزریق می‌شود که بعد از چند هفته وریدها بزرگ می‌شوند و بهبود می‌یابند.
  • لیزر RFA: در این روش یک کاتاتر (تیوب مخصوص) داخل ورید گشاد شده کرده سپس به‌وسیله حرارت سبب چسبیدن دیواره رگ به هم شده و کاتاتر خارج می‌گردد. این روش برای وریدهای بزرگ‌تر به کار می‌رود و هیچ عارضه‌ای از قبیل بیهوشی، درد یا جای عمل و بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.
  • جراحی: در این ‌روش به‌وسیله جراح یک ‌برش کوچک در ورید زده می‌شود و ورید با این برش خارج می‌شود.

پرسش و پاسخ

پرسش های خود را در زمینه مسائل مرتبط با این صفحه در اینجا مطرح کنید. با عضویت و ورود به سایت نیازی به تکمیل فیلدهای فرم نخواهید داشت.

در صورتی که قبلا در ربات عضو شده اید، می توانید با وارد کردن شناسه ای که ربات به شما می دهد یا نام کاربریتان در پیام رسان تلگرام، پاسخ به پرسش خود را در ربات دریافت کنید.

ربات تلگرام خدمات بی نظیری ارائه می دهد؛ یکی از این خدمات امکان ارسال پرسش به عموم متخصصین یک رشته وهمچنین ارسال پرسش به یک فرد یا مرکز خاص است. به سادگی با آی دی:

@tebdirbot

ویا فشردن دکمه زیر عضو شوید: