New York

آرتروز زانویک روند پیشرونده است که علامت اصلی آن درد روبه رشد است به‌طوری‌که به‌تدریج ودرطی سال‌ها ناتوان‌کننده خواهد شد و حتی فعالیت‌های روزمره معمولی را دچار مشکل می‌کند. در این حالت است که انواع روش‌های درمانی دارویی وغیردارویی هیچ‌گونه کمکی به کاهش درد بیمار نمی‌کند وزندگی بسیار مشقت باری را فراهم می‌کند. هنگامی‌که به این نقطه می‌رسیم هوشمندانه‌ترین روش برخورد با این معضل، تعویض مفصل زانو یا همان ارتروپلاستی زانو می‌باشد.

  • گاهی برخی از بیماران مسن نگران هستند و سؤال می‌کنند که آیا در این سن بالا امکان انجام ارتروپلاستی وجود دارد، در جواب این عزیزان باید گفت که آری ممکن است زیرادراصل این جراحی مخصوص سنین بالاست و جوانان بندرت مبتلابه آرتروز شدید زانو می‌شوند تا نیاز به تعویض مفصل داشته باشند.
  • گاهی برخی ازبیماران ازنتیجه ارتروپلاستی نگران هستند ومی پرسند آیا پس از عمل می‌توانیم راه برویم که پاسخ آن کاملاً مشخص است چون درواقع هدف از جراحی آسان کردن راه رفتن وبهبود سطح زندگی بیمار است بنابراین مطمینا بس ازعمل براحتی وبسیار بهترازقبل راه می‌روند وامورشخصی روزانه راانجام می‌دهند.

نکته بسیار مهمی که در رابطه باارتروپلاستی باید اشاره کرد بهترشدن کیفیت زندگی فرداست. تصور کنید که درد شدید زانو ایجاد شده است درد شبانه خواب راحت را سلب می‌کند وبالطبع روز باکسلی وبی انرژی سپری خواهد شد. همچنین درد درطی روز باعث بی‌تحرکی می‌شود که به‌نوبه خود فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر می‌گذارد و عارضه بعدی آن چاقی فزاینده خواهد بود که آن‌هم مجدد موجب درد شدیدتر می‌گردد و به‌هرحال این دور معیوب روزها و هفته‌ها رخ خواهد داد. حال به این مشکلات، ناراحتی‌های روانی مثل افسردگی را اضافه کنید که در اثر درد شدید طولانی‌مدت موجب بهم ریختگی روانی می‌شود. بنابراین باعمل ارتروپلاستی بسیاری از این مسائل حل خواهد شد و کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد.

آرتروز زانو درواقع یک روند فیزیولوژیک می‌باشد و دیر یا زود همه را درگیر می‌کند ولی شروع درد و سرعت افزایش درد در افراد مختلف باهم تفاوت دارد بطوریکه گاهی گرافی آرتروز شدیدی رانشان می‌دهد اما درد بیمار ناچیز است. در مقابل حتی با کمترین علائم آرتروز در گرافی، بیمار از درد شدیدی رنج می‌برد. بنابراین معیار تصمیم‌گیری روش درمان فقط با قضاوت گرافی نیست و به همین دلیل تجویز ارتروپلاستی نیز صرفاً با دیدن گرافی نیست و در واقع ارتروپلاستی آخرین خط درمان و تنها پس از انجام کلیه روش‌های غیرجراحی است.

بدون شک هم‌اکنون یکی از اعمال جراحی شایع در دنیا تعویض مفصل زانو می‌باشد که باتوجه به تلفیق تکنولوژی و علم پزشکی سیستمهای بسیار پیشرفته‌ای فراهم گردیده که این جراحی را با کمترین عوارض و راه‌اندازی سریع بیمار امکان‌پذیر کرده است، بطوریکه در همه جای دنیا تبدیل به یک عمل پذیرفته‌شده از سوی بیماران شده است، در این میان ایران نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و می‌توان به جرات گفت که بسیاری از کشورهای منطقه را پشت سر گذاشته است و حتی بیماران سایر کشورهای منطقه برای جراحی ایران را انتخاب می‌کنند.

بیماری آرتروز یا همان ساییدگی مفصل نه‌فقط زانو بلکه همه مفاصل بدن را می‌تواند درگیر کند البته بعضی نواحی شیوع بالاتری دارد مثلاً اندام تحتانی بخصوص زانو بیشتر از همه دچار این مشکل می‌شود و پس‌ازآن مفصل لگن (هیپ) میزان درگیری بیشتری دارد. درواقع این عارضه یک سیر مربوط به سن می‌باشد که به‌مرور با افزایش سن ظاهر می‌شود بنابراین به‌قول‌معروف شتری است که در هر خانه‌ای می‌خوابد ولی آنچه که جالب است میزان درد بیماران است که در افراد مختلف تفاوت دارد به‌هرحال یکی از درمان‌های آن ارتروپلاستی می‌باشد.

  • یکی از سؤالاتی که درمورد ارتروپلاستی می‌شود سن مناسب جراحی است. در پاسخ باید گفت سن جزء اندیکاسیونها نیست و سن خاصی مطرح نیست و درواقع اندیکاسیون آن درد مقاوم به درمان‌های طبی است ولی گفته می‌شود بهتراست سن بالا باشد و تقریباً سن 60 سال به بالا مطرح می‌شود بااین‌حال گاهی آرتروز مقاوم به درمان حتی سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند و اگر درمان‌های طبی یا جراحی‌های دیگر مؤثر نباشد می‌توان ارتروپلاستی را برایش در نظر گرفت.



پرسش و پاسخ

پرسش های خود را در زمینه مسائل مرتبط با این صفحه در اینجا مطرح کنید. با عضویت و ورود به سایت نیازی به تکمیل فیلدهای فرم نخواهید داشت.

در صورتی که قبلا در ربات عضو شده اید، می توانید با وارد کردن شناسه ای که ربات به شما می دهد یا نام کاربریتان در پیام رسان تلگرام، پاسخ به پرسش خود را در ربات دریافت کنید.

ربات تلگرام خدمات بی نظیری ارائه می دهد؛ یکی از این خدمات امکان ارسال پرسش به عموم متخصصین یک رشته وهمچنین ارسال پرسش به یک فرد یا مرکز خاص است. به سادگی با آی دی:

@tebdirbot

ویا فشردن دکمه زیر عضو شوید: