New York

افزایش قوس کف پا یا High arch foot یا pes cavus که به آن Claw Foot هم میگویند به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قوس کف پا بیش‌ازحد طبیعی زیاد شده است. قوس طبیعی کف پا از پنجه تا پاشنه پا امتداد میابد.
شیوع این عارضه از صافی کف پا کمتر است. افزایش قوس کف پا بیش از کف پای صاف موجب پادرد می‌شود و علت آن‌هم افزایش فشاری است که در اثر این عارضه به کف پا وارد می‌شود. پوشیدن کفش معمولاً برای کسانی که به این مشکل دچارند مشکل می‌شود و بیمار مجبور می‌شود از کفی‌هایی برای یکسان‌سازی قوس پا و کفش استفاده کند.

افزایش قوس کف پا چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

  • افزایش قوس کف پا می‌تواند موجب کوتاه شدن طول پا شود.
  • انگشتان پا و انگشت شست تغییر شکل به‌صورت انگشت چکشی پیدا می‌کنند.
  • مچ پا به سمت داخل انحراف پیدا می‌کند که به آن واروس پاشنه Heel varus می‌گویند.
  • احساس درد در پا در هنگام ایستادن و راه رفتن و دویدن وجود دارد.
  • مفاصل پا حالت خشکی پیدا می‌کنند و به‌تدریج انعطاف خود را از دست می‌دهند.
  • به علت فشار بیش‌ازحد، در قسمت‌هایی از پا بخصوص زیر پنجه پا کالوزیته یا پینه ایجاد می‌شود.
  • پایداری در هنگام ایستادن کاهش می‌یابد.
  • به‌تدریج توانایی بالا آوردن مچ پا کاهش می‌یابد.

علائم افزایش قوس کف پا

در این بیماران قوس کف پا بیش از معمول است. تاندون‌های اکستانسور یا بازکننده انگشتان در پشت پای بیمار برجسته‌تر می‌شوند. مچ و پاشنه پای بیمار به سمت داخل می‌چرخد که به آن واروس پاشنه Heel varus می‌گویند. مفاصل متاتارسوفالانژیال که بین استخوان‌های کف و انگشتان پا قرار دارند بیش‌ازحد به سمت پشت و بالا خم می‌شوند و سایر مفاصل انگشتان بیش‌ازحد به پایین خم می‌شوند. پوست زیر پنجه پا کلفت شده و پینه می‌بندد. بیماری در ابتدا درد ندارد ولی به‌تدریج دردناک می‌شود.

درمان قوس زیاد کف پا

در صورتیکه بروز بیماری علت زمینه‌ای داشته باشد تا حد امکان باید کنترل شود.
۱. در مواردی که افزایش قوس کف پا Flexible یا قابل‌انعطاف است (به زبان دیگر وقتی بیمار کف پا را روی زمین می‌گذارد و سر پا می‌ایستد قوس کف پا طبیعی است ولی وقتی پایش را از زمین بلند می‌کند قوس افزایش میابد) معمولاً درمان به‌صورت استفاده از ارتوز یا کفش طبی است تا راه رفتن بهتر شده و درد کاهش یابد. ارتوز ها به‌صورت کفی‌هایی هستند که در داخل کفش گذاشته‌شده تا قوس کف پای بیمار را با داخل کفش هماهنگ کند.
۲. هنگامی‌که افزایش قوس کف پا Rigid یا غیرقابل‌انعطاف است (یعنی چه فرد سر پا بایستد و چه پا را بالاتر از زمین نگه دارد در هر دو حال قوس کف پا یکسان باشد) هم کفش‌های طبی می‌توانند با حمایت قوس کف پا مشکلات بیمار را تا حدود زیادی مرتفع کنند. در این موارد ممکن است برای اصلاح قوس، نیاز به انجام عمل جراحی وجود داشته باشد.

پرسش و پاسخ

پرسش های خود را در زمینه مسائل مرتبط با این صفحه در اینجا مطرح کنید. با عضویت و ورود به سایت نیازی به تکمیل فیلدهای فرم نخواهید داشت.

در صورتی که قبلا در ربات عضو شده اید، می توانید با وارد کردن شناسه ای که ربات به شما می دهد یا نام کاربریتان در پیام رسان تلگرام، پاسخ به پرسش خود را در ربات دریافت کنید.

ربات تلگرام خدمات بی نظیری ارائه می دهد؛ یکی از این خدمات امکان ارسال پرسش به عموم متخصصین یک رشته وهمچنین ارسال پرسش به یک فرد یا مرکز خاص است. به سادگی با آی دی:

@tebdirbot

ویا فشردن دکمه زیر عضو شوید:
سلام کف پای من صافی شدید دارد و احساس میکنم روز به روز بدتر میشه و پا تغییر شکل پیدا میکنه لطفا راهنمایی کنید فرشته اکبریساعت:۱۱:۵۶:۲۸ / تاریخ:۱۴۰۰/۰۹/۱۷
من خانمی ۴۵ساله هستم اردیبهشت ماه ناشنوایی ناگهانی گرفتم .به طوری که شنوایی ام صفر بود چهار جلسه تزریق کورتون داشتم،البته کورتون خوراکی هم مصرف میکردم،۳۰ درصد شنوایی ام برگشته ولی صداهای داخل گوشم هنوز هست وخیلی اذیت میشوم.اصلا جای شلوغ وپر سرو صدا نمیتوانم بروم. آیا درمانی برای صداهای داخل گوشم هست؟ فریبا محمودیهساعت:۲۳:۳۹:۱۱ / تاریخ:۱۳۹۷/۰۵/۲۸در پاسخ به: زهره طاه... / آیاشما کاشت...